Deadline = stupid time

I hvert fall når det gjelder forhandlinger.

Hvorfor?

Fordi de fleste løsninger blir funnet ved deadline. Og ved deadline oppfører folk seg idiotisk, fordi de vil finne en løsning. Ergo; deadline = stupid time.

Folk har en tendens til sterkt å ønske en løsning på problemet, og når de ser tiden renner ut, godtar de (nesten) hva som helst. Om du ikke er grundig drillet i faget, og holder hodet kaldt da. Det er lett å si egen BATNA (best alternative to a negotiated agreement), noe som er fullstendig fy-fy i forhandlinger. Da kan du like gjerne la den andre parten ta hele kaka selv, uten å argumentere eller diskutere i det hele tatt. Det blir også lett «hysteriske» tilstander, folk roper og er frustrerte, tenker seg ikke godt nok om når de får et tilbud, eller vil bare slippe stresset og gir fra seg alt hva motstanderen ønsker bare for å kunne slappe av.

 

 

Jepp, jeg har negotiation-eksamen i morgen. Lørdag kveld, hurra! Blir en desto bedre følelse når jeg er ferdig, og kan gå rett fra eksamenslokalet til et common room i hall’en for å drikke gløgg og spise pepperkaker. Og se de første episdoene av Nissene over skog og hei, samt de få episodene jeg har igjen av The Julekalender. Bob, bob, bob… Et par av de andre norske skal nemlig til IKEA og fikse både gløgg og svenske pepparkakor, og da skal det ikke mer til for at jeg er strålende fornøyd og gliser bredt.

Og der! …er det bare 15 nellikspiker til jeg flyr hjem til jul i min skreddersydde vietnamesiske vinterkåpe i cashmere (som jeg elsker over alt på jord allerede, og som kostet meg bare ca 600 norske. Skreddersydd! Cashmere!! O’ jul med din materialistiske glede.) og nyinnkjøpte Timberland-støvletter (som jeg om mulig elsker enda mer, siden det var nesten halv pris her i forhold til i Norge, samt at jeg fikk grabbet til meg det eneste paret de hadde i str 39. Det er sikkert gjennomsnittlig herrestørrelse her i byen, skulle ikke forundre meg i hvert fall).

Deadline = stupid time gjelder for øvrig lesing til eksamen også. Jeg føler at det er «bortkastet» å lese, fordi spørsmålene på MC mest sannsynlig ikke er fra boken men fra forelesningene generelt. Slidene er veldig korte og mangler mye, slik at jeg nå stresser fælt, er frustrert, og har lyst til å kjefte på Powerpoint. Helt rasjonelt, selvfølgelig. Jeg har innsett at jeg kan glemme karakterene jeg strever etter hjemme, å få en A er tilnærmet umulig dersom du har befunnet deg utenfor biblioteket mer enn 5% av den totale tiden i Asia. Og det kan man jo trygt si jeg har…

 

Break a leg. Or the neck.

Legg igjen en kommentar

