Happiness will strike next… for OFWs!

Eventen Give care to our caregivers, hvor jeg (og flere av mine class mates i Hong Kong Society) var volunteer, åpnet veldig øynene for oss alle. Kanskje spesielt meg fra lille, trygge Norge, som vi alle nå vet er bare en polvott og siste stopp før Nordpolen.

 

 

Alle har det ikke like fint og flotters som i Norge, vi har til og med blitt kåret til «verdens gladeste land«. Filippinske domestic helpers lever ikke nødvendigvis et lukseriøst liv i Hong Kong, selv om byen byr på alt som er av shopping, uteliv og hva det nå enn måtte være man ser på som luksus. De tjener bedre enn i hjemlandet, men det er også den eneste grunnen til at de kommer hit. De ofrer å være sammen med familien sin for å hjelpe de med penger og et bedre liv. Og her sitter jeg, etter fire måneder i Hong Kong, og gleder meg som en unge til å dra hjem igjen. Det er faktisk litt pinlig.

 
Where will happiness strike next?
Så hvem andre enn Coca Cola kan gi Overseas Filippino Workers (OFW’er) litt ekstra glede? Nettopp. Cola strikes again, denne gang med et OFW-prosjekt. Det nærmer seg jul og familiekos i hele verden, men mens (de fleste) norske familier åpner adventskalendere og mekker dorull-nisser på juleverksted, må OFW’er feire julen vekk fra familien, og kanskje også måtte jobbe. Det vil i hvert fall være tilfellet for de filippinske domestic helpers her i Hong Kong. Og atter en gang føler jeg meg bortskjemt og privilegert på én og samme gang. Med ett føles det som om Madonnas Material Girl synges direkte til meg. Wake up call, much.

01. desember lastet Coca Cola opp en video på YouTube. I dag, seks små dager senere, er videoen blitt sett av nesten 800,000. PR-stunt? Tja. De illustrerer stadig og enda sterkere visjonen sin om happiness, så de kommuniserer vel så mye som at det «bare» er et PR-stunt. For fire-fem måneder siden ville jeg nok aldri sett ferdig videoen på YouTube. Om je gi det hele tatt hadde kommet så langt at jeg hadde klikket meg inn. I kveld har jeg allerede sett videoen et par-tre ganger, med gledestårer i øynene, og googlet «Coca Cola OFW project». Det er tydeligvis ikke bare jeg som har blitt engasjert, flere bloggere og nyhetssider skriver om videoen og prosjektet.

Jeg skulle ønske jeg kunne gjort det samme for de domestic helpers vi møtte i november. For sterkere og tøffere kvinner har jeg knapt møtt maken til.

 

Shake up the happiness, it’s Christmas time!

 

Legg igjen en kommentar

