I Kina spiser de hund

Det er bare seks eksamenslese-fylte dager til jeg forlater Hong Kong nå. Kom jeg ikke forrige uke da?

Herregud, tiden flyr i godt selskap! Syns ikke jeg har vært her så lenge… Og det er fortsatt en hel del jeg ikke har fått gjort. Disneyland kan je gnok bare glemme nå; mandag og tirsdag må brukes til å nipugge corporate strategy som er på onsdag. Onsdagen brukes nok til Hong Kong Society, som er på torsdag. Og ja -you guessed it! Torsdagen brukes med all sannsynlighet til å bla igjennom HRM-slidene, som da naturlig nok er på fredag. Fredag ettermiddag skal jeg skvise inn en kjapp tur til Central (i den grad en MTR-tur på ca 1 time hver vei kan sies å være kjapp), for å shoppe litt på nyåpnede GAP og si hadetbra til alle luksusbutikkene. Gucci, Versace, Louis Vuitton og Vertu ligger nemlig på rekke og rad i Central. For ikke å glemme Harvey Nichols. VISAen min løper og gjemmer seg bare jeg nevner det.

 

// Hall 4-festival i november, utsikt fra rommet mitt i hall 6
Alle foto: privat – copyright

 

 

Etter å ha sovet på skolen i fire måneder med en italiensk jente som er veldig søt, men skyper til alle døgnets tider, leser til alle døgnets tider, og lider av gudene vet hvor mange allergier og blir syk av ingenting… I en seng som er akkurat litt for kort, 75cm bred og knallhard… På et rom som er mindre enn kjøkkenet mitt hjemme… I en gang med fellesdo og -dusj hvor du garantert vil finne brukte bind slengt på gulvet eller at noen har «glemt» å trekke opp etter å ha bommelommet… DA er det vel lov å si at man gleder seg til å reise hjem…? Jeg gleder meg til å reise hjem.

 

// Oversikt over de 32 heisene vi har på skolen…

 

I Hong Kong har jeg ikke sett de spise hund. Men de spiser jammen mye annet ekkelt! Det meste av maten på skolen består av ris, noe som ligner på saus, og kjøtt som i bunn og grun bare er fett og bein. På MTRen (Mass Transit Railway = t-bane) er det helt normalt at ingen reiser seg for eldre, gravide eller foreldre som bærer på små barn. Det er desto mer normalt at de sprenger seg inn før noen rekker å tenke på å gå ut, enda høyttalerdamen ber alle om å la passasjerer gå av først, på hver eneste stasjon. Det er for øvrig ikke bare på MTR det skjer, står du i taxikø må du være kjapp når du ser taxien komme, det er ikke få ganger en eller annen frekkas har kommet løpende og rett og slett bare rappet taxien foran øynene våre. Særlig hygieniske er det ikke nødvendigvis her, selv om det er såpedispensere på alle doene på skolen har jeg ikke sett andre enn vestlige bruke disse, ikke én eneste gang. Spis aldri peanøtter på bardisken i HK med andre ord.

 

// Utsikt over Hong Kong fra Victoria’s Peak

 

Da jeg kom i slutten av august, var det visstnok hetebølge. Uken vi kom var årets varmeste, og når luftfuktigheten i tillegg er på over 80% blir det fort litt mye for en sol-underernært nordkvinne som meg. Tror jeg svettet av meg 10kg den første uken. Nå derimot, i midten av desember, er det fader meg som en sur norsk høst ute. Det blåser surt, og man skulle nesten tro det var det gnålete lillesøsteren til Berit som har tatt turen. Likevel kjører de full aircon i hele academic building, som inkluderer alle lecture theatres og klasserom, samt biblioteket og caféene. Folk sitter med boblejakker, luer og votter inne. Til og med jeg, som syns vinter og snø er helt supert, måtte kjøpe meg en fleecejakke her om dagen. kaldt er det. Så selv om gjennomsnittstempen ligger på 14-19 grader, er ikke det real feel 14-19 grader. Vi snakker rusletur på Aker Brygge i oktober, med vind og hele pakka. Noen bare skrudde av sentralvarmen her, og det ble plutselig iskaldt. For en uke siden kunne du ligge på stranden og svette, i dag har du på alle de tjukkeste klærne du har og fryser likevel. Subtropisk det, altså. Hvordan kunne jeg vite det?

 

// Vors på toppen av ifc mall. Fullstendig lovlig å ta med drikke selv, og det er bord og stoler til fri bruk der. Ikke feil med denne utsikten på vors!

 

Bare seks små dager. Som inkluderer tre eksamener på 2,5 dager og ett individuelt prosjekt. Og en del hadetbra-luncher. Okey da, jeg kommer nok til å savne Hong Kong litt. Skyskrapere overalt. Varmen. Sjømat i Sai Kung. Shopping i Causeway Bay. Hiking. Alle de koselige lokale. Ingen toll-grense når du shopper online…

Legg igjen en kommentar

