This is why I’m fucked

Kom over en blogg som utrolig nok handler mye om HKUST og Hong Kong. Gikk plutselig opp et lys for meg.

Joda, jeg har skjønt fra dag 1 at jeg bare kan glemme A’er på rekke og rad her. Når karakterene går fra F til D, C-, C, C+, B-, B, B+, A-, A, A+ er det jo relativt lett å se at du sliter med å komme over C+/B- (som ofte gis til gjennomsnitts-scoren på en midterm/final). Men med alle disse karakterene har jeg ikke helt skjønt selve systemet, og har vel i grunnen bare gitt opp å skjønne det. Når karakteren din blir satt ut fra klassen i sin helhet, og ikke ut fra scores, er det vanskelig å gjøre det bra. Særlig siden mange som går her er en av flere tusen mainlandere som har fått et dyrebart stipend for å få lov til å studere her. Det er nok de som sitter oppe hele natten og leser, og sover på biblioteket på dagene

Tilbake til denne bloggen. Den er veldig underholdende, men det er også mye bullshit i det han skriver. Uansett, det er gøy å lese. Så gøy at jeg nå har sittet og lest i en times tid i stedet for å pugge VRIO i forhold til vertical integration, diversification, strategic alliances, mergers and acqisitions og international strategies. Noe jeg virkelig burde, siden eksamen er i morgen ettermiddag. Jeg var flink i går altså, jeg lover! Det er bare noe med det å pugge. Ren pugging, i aller høyeste barneskole-grad. Dette er ungdomsskole i en universitetsbygning. Oppmøte/fravær blir tatt, det er strengt forbudt å drikke eller spise i biblioteket (jeg mener, det går da bare utover meg og Macen min om jeg søler? For jeg tørker da selvfølgelig opp etter meg.), og du blir vurdert ut fra hvor mye og bra du deltar i forelesningene. Pugging, det er ikke helt meg. Det er vel derfor jeg ikke klarte å lære meg disse gangetabellene på barneskolen. Jeg har iallefall glemt de nå. Pugging og multiple choice er jo bare recognition om man ser det fra et branding-perspektiv, det er når du får spørsmål som skal besvares med hele setninger, avsnitt og flere sider du må bruke hue. Recall. Dét er jeg derimot bedre på, å faktisk bruke det jeg har lest.

Sånn sett er jeg faktisk nødt til å tvinge hjernen min til klassisk betinging her; jeg må lære den at diversification = fire typer economies of scope. I hvert fall når det gjelder «question of value» innen VRIO-modellen. Innser nå at jeg aldri har likt det med klassisk betinging. Pavlov kan få ha de hundene for seg selv!

 

Merket med ,

Legg igjen en kommentar

