Hørt det før?

Begynne å trene, slanke seg, drikke mindre, slutte å røyke. Den O’ Store Nyttårsforsett-måneden er her.

Ikke nok med det, men antirøyk-kampanjene er her de også. Typiske «vi advarer mot sterke scener»-bilder ruller over skjermen, gjerne akkurat i det du har begynt å spise middag. Hvor mye tjære en røykers lunger inneholder, luftbobler som er røyket opp, en far som har fått slag.

 

 
Funker det?
Det er ingen tvil om at Helsedirektoraten spiller på frykt i årets røykeslutt-kampanje. I Merkevarebygging i fjor lærte vi at frykt kan være et veldig sterkt virkemiddel, men at det også kan tippe over i likegyldigheten. Er fryktappellen for stor vil ikke målgruppen klare å identifisere seg med det, og dermed blir det som en sterk scene i en film. «Ja, det er ekkelt, men nei, det angår ikke meg».

Kampanjer skal også løse et problem, og gjerne vise hvordan. Møkkete gulv? Gjør som Jif-mannen, han fikser julerengjøringen på 30 minutter. Røykeslutt-kampanjen ender, i alle variantene, med at «du kan klare det» samt nummer og nettside til slutta.no. Og en oppfordring til å ta kontakt med egen fastlege. Uten dette mener jeg kampanjen ville vært lite effektiv. Nå røyker ikke jeg selv, men til og med jeg syns de filmene er til tider så ekle at jeg svitsjer kanal eller tenker at de må vel overdrive litt der. Fryktappellen er det de spiller aller mest på, for så å komme med løsningen og «oppmuntringen» til slutt. Personlig syns jeg filmene funker bra, selv om jeg mener de kanskje burde spilt noe mindre på frykt og heller fokusert på løsningen(e).


Men har vi ikke hørt det før?

Denne kampanjen har skapt sterke reaksjoner. Er den bra, er den dårlig, funker den, funker den ikke… Helt siden jeg så kampanjen første gang, har jeg hatt en følelse av at dette er det da noe kjent med. Og joda, been there done that! I 2003 kjørte Helsedirektoratet en lignende kampanje, og reaksjonene er like nå som den gang. Kampanjene er for øvrig bare ett av flere virkemidler for å få folk til å slutte å røyke, eventuelt røyke mindre. Røykeloven, høyere pris og de veldig diskré skapene i butikken som skriker røyk. Om det statistisk sett har vært effektiv eller ikke vet jeg ikke, men jeg vil tro det er positive tall. Flere og flere bekjente slutter å røyke, færre spør meg om selskap ute i kulden fordi de skal røyke, og jeg kjenner vel knapt noen som røyker inne i sin egen stue til daglig lenger. I Hong Kong var det dessuten bøter på HK$5000 (ca 3800NOK) dersom du ble tatt i røyking utenfor lovlige røykeområder. På skolen var det totalforbud som gjaldt absolutt hele området, både ute og inne. Det ble slått hardere ned på røyking enn det ble gjort på drikking, som heller ikke egentlig var lov.

Jeg sier thumb up til antirøyk-kampanjer generelt. Det fins ikke noe verre enn å komme hjem fra byen, og stinke røyk…

One thought on “Hørt det før?

  1. […] finfint det. Problemet er kanskje at disse kampanjene (på godt og vondt) ikke er like ekstreme som røykeslutt-kampanjen, og derfor ikke viser deg hvor farlig overvekt faktisk kan være. Og da snakker jeg ikke om å […]

Legg igjen en kommentar

