Ikke smør deg bort!

Når jeg ser kampanjene for slutta.no, lurer jeg av og til på hvorfor det ikke er lignende kampanjer for overvekt eller bruk av kondom. Begge deler kan være minst like farlige for helsa som røyk er.

Jeg har bare ikke lagt merke til kampanjene til Vita Go’ og Elixia. Ikke særlig mye fokus på kondombruk der heller dessverre, men sunnhet og trening er derimot det de vil du skal tenke på. Jeg er mildt sagt dritt lei høstens lavkarbobølge, enda jeg var i Hong Kong og slapp å se forsidene på VG og Dagbladet. Lavkarbo funker helt sikkert for noen, på samme måte som det ikke fungerer for andre. Om det var lavkarbo Vita Go’ tenkte på eller ikke, vil de i hvert fall at du skal velge det riktige smøret fremfor å smøre deg bort. Ikke nok med det, men kampanjen deres appellerer nok til en del «typiske» nordmenn som snører sin sekk og spenner sine ski så ofte de kan, når de lar kampanjebrødskiven prydes av nettopp en skigåer. Funker, funker ikke? Jeg får nesten lyst på en skive grovbrød jeg…

 

Elixia ønsker deg et godt nytt lår i sin romjulskampanje, og søker personer med gode nyttårsforsetter. Dette er vel en slags «januarstandard» for de fleste treningssentre, men om det får flere til å faktisk begynne å trene er det finfint det. Problemet er kanskje at disse kampanjene (på godt og vondt) ikke er like ekstreme som røykeslutt-kampanjen, og derfor ikke viser deg hvor farlig overvekt faktisk kan være. Og da snakker jeg ikke om å være misfornøyd med egen kropp osv, men fysisk risiko. De forsøker seg på en positiv motivasjon uten fryktappellen, nemlig ved at du skal oppnå noe fremfor å unngå noe. Du bør spise Vita Go’ for å «oppnå» å spise sunt fett (som kroppen trenger), ikke at du skal unngå å spise usunt fett; du bør melde deg inn i Elixia for å oppnå en sunnere kropp, ikke for å unngå å bli feit. Røykeslutt-kampanjen er derimot mer negativt vinklet, og viser deg hva du ønsker å unngå ved å slutte å røyke. Stort pluss i margen for at det ikke bare er skremselspropaganda, men at de faktisk ønsker å hjelpe deg med å slutte også.

 

Helsefarlig eller ei, det er tross alt fredag i dag! Ingen trenger å bli helt fanatiske og nekte seg alt som er såkalt helseskadelig, så taco og vin er nok trygt å putte i seg dersom det er snakk om én dag i uken. Dessuten har jeg litt eksta på goodwill-kontoen i dag, siden jeg startet dagen med et par timer styrketrening før jeg tok turen til biblioteket. Og apropos helg, det er bedre å droppe hele one-night-standen enn å play it unsafe. Stikk innom Kondomeriet, der har de både kondomer og sine egne varianter av several-night-stands… God fredag!

Merket med , , , , , , , , ,

Legg igjen en kommentar

