Moccaband?

Ja, det var en dårlig spøk. Ja, det var rasistisk. Ja, det var en utrolig latterlig kommentar å komme med.

 

// Tydelig oppgitt over kommentaren «moccamann».

 

Men trenger vi å hate for det? Vokalisten Lars Erik Blokkhus har tydelig vist at han angrer og har selv innsett at det var en kommentar som var helt ute på tur. Han har beklaget på det sterkeste; én av to ting å gjøre når krisen er et faktum. Beklage (eller «legge seg flat» som mange sier, selv om jeg mener man ikke nødvendigvis skal legge seg på gulvet og ta i mot all dritt selv om man beklager sterkt), eller slå tilbake. For Plumbo er det selvfølgelig ikke et alternativ å slå tilbake med argumenter om hvorfor det skal være greit å kalle Madcon for «moccamann», selv om det aldri så mye er et (dårlig) ordspill på låten deres Møkkamann. Uansett: fra et «krisekommunikasjonsperspektiv» (er det et ord?) har bandet opptredt korrekt i ettertid, og personlig syns jeg det da er litt smålig å sparke de som allerede ligger nede. For all del, jeg unnskylder ikke kommentaren, jeg mener bare at de har tross alt gjort noe riktig ved å beklage. Sagt er sagt, så det er det beste de kan gjøre for å forsøke å begrense skadene.

 

Rasisme eller spøk?
Når jeg logget inn på Facebook i morges var det ingen tvil om hva de fleste mente. Det er vel bare et spørsmål om tid før støtte-gruppene for Madcon kommer som en tsunami i innboksen. Jeg syns heller ikke det var en spesielt passende kommentar å komme med, men jeg kan også «forstå» at det er lett å si dumme ting når du akkurat har vunnet Spellemannsprisen og sikkert er både overlykkelig og forfjamset. Det fins selvfølgelig ingen unnskyldning for det han sa, men det har han innsett selv også.

Er det rasisme kun når hvite slenger kommentarer? I høst kalte Madcon Thomas og Harald i Senkveld for bleikfiser. Antar at de ikke mente det heller rasistisk, men kun som en spøk. Og er det greit at vokalisten i Kaizers Orchestra heller øl i hodet på ham som blir intervjuet av VG når han beklager det han gjorde, og tydelig angrer og er veldig lei for det?

 

Make love, not war
Jeg synes OsLoVE-gruppen på Facebook sa det fint: «Hmm… Har aldri hørt om Plumbo, lei av Madcon, og er voksen slik at jeg tømmer ikke øl i hodet på folk. Ikke hat folkens. Dårlig spøk, men han er lei for det.»
Hat har aldri ført til noe godt.

Merket med ,

Legg igjen en kommentar

