Don’t panic!

Eller som Jørgen Helland sier det på Socia Media Days i dag: det er på tide å roe ned hysteriet rundt alt det nye som kommer.

Tone Helene Angsund fra mediebyrået Starcom holdt i morges en særs interessant og spennende forelesning i Kampanjeplanlegging, hvor hun blant annet snakket om at nordmenn er i verdenstoppen når det gjelder mediebruk. Norske bedrifter ser ofte ut til å tenke at de være på Facebook, Twitter og LinkedIn, men målet for tilstedeværelsen ser dessverre ut til å være ikke-eksisterende i mange tilfeller.

 

 

Må ha det. Bare må ha det!
Ja, alle bedrifter være på Facebook eller Twitter? Under oppgavebriefen for Ben & Jerry’s (kampanjeplanleggingsoppgaven vår) rynket jeg fælt på nesen da de ønsket seg x antall fans på Facebooksiden sin. Hvorfor det? var det eneste jeg kunne tenke. Flere fans, okey, men hvorfor? Dersom du som bedrift ikke har noen plan med å være på Facebook, er det ofte like greit å droppe det. Det krever tid, ressurser og ikke minst et visst budsjett for å være suksessfull på Facebook, og strategien må være bunnsolid. If you fail to plan, you plan to fail. Som oftest.

 

Like!
Ikke bare må bedrifter ha en god strategi og mål når det gjelder sosiale medier, disse målene bør også kunne måles. ROI (eller return of investment) er et kjent begrep innen salg, finans, etc, da det er nokså enkelt å se hvor mye du får igjen for hver krone du har brukt. Det er ikke like enkelt når det gjelder kommunikasjon; hvordan måle f.eks økt merkekjennskap i kroner og øre? Mange tyr til å telle «likes» på Facebooksiden, men hva sier egentlig antall likes? Dersom du har kjørt en konkurranse med iPad2 som premie, hvor mange av de tror du egentlig er genuint entusiastiske når det gjelder bedriften? Og hvor mange er bare keene på å vinne en iPad…?

Joda, likes og antall fans på FB sier noe om merkekjennskapen/-kunnskapen osv, men enda viktigere er det å engasjere fansen. Dersom de kun trykke like noen ganger, men aldri verken kommenterer, diskuterer eller i verste fall aldri kjøper produktene dine -hvorfor er det viktig for bedriften din at de er fans da? Til syvende og sist hjelper det lite om noen liker deg, dersom det ikke fører til det alle bedrifter må oppnå for å være levedyktige: nemlig å selge.

 

Don’t panic…
Sosiale medier er ikke noe nytt. Det vil si, det er ny teknologi -men det er viktig å huske at det er mennesker som er sosiale, ikke selve mediene. Og mennesker har kommunisert fra evigheten og hit, og kommer til å kommunisere herfra og til evigheten. Ikke noe mer hokus pokus enn det. Det er derimot et nytt verktøy man bruker for å kommunisere, og det går raskere. Mye raskere. Sosiale plattformer er som WoM på speed, og da bør man virkelig følge med på hva folk sier om nettopp din bedrift og dine produkter. Men det er strengt tatt ikke nødvendig å være tilstede på alle nye plattformer som dukker opp, da er det bedre å finne ut hvor dine beste tilhengere befinne seg og ta det derfra. Målgruppen «alle» er det få produkter som har, og ting må henge sammen. Det er nok derfor Kvikk Lunsj har små plakater ved t-banelinjene opp til Sognsvann og Frognerseteren; si meg et bedre sted å reklamere for tursjokoladen enn på kollektiven opp til det nærmeste turterrenget fra Oslo sentrum! Relativt fantastisk, rett og slett.

Medievalg er viktig for å nå ut til de du ønsker å nå ut til, og da funker det sannsynligvis dårlig å reklamere for Infernofestivalen (metal-festival) på nettsidene til Babyshop. You get it? Bruk heller det som passer best for produktene som skal selges, og få ting til å flyte. Alt trenger ikke reklameres for som en TV-spot på 15 sekunder, på samme måte som ikke alle bedrifter trenger være på Facebook. Men det er nok lurt å sette seg inn i hva slags verktøy sosiale plattformer er, for en fad er det nok ikke…

Merket med ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: