Return of… what?

Markedsredaktør i fripoliseselskapet Silver, Jon Haugan, var på Social Media Days for en drøy uke siden. Og lurer på hvor det ble av ROI i sosiale medier.

For ordens skyld; ROI står for return on investment, altså hva du får igjen (eller har tapt) for hver krone du har investert i f.eks en reklamekampanje.

 


ROI i sosiale medier

Så hvordan måle hvor mye salget har økt på bakgrunn av ulike aktiviteter bedriften har hatt gående på Facebook? Eller hva 3000 likes på en status vil generere? You guessed it -det er ikke så enkelt å finne ut av. Men uansett, målinger er viktige. Det tror jeg Cecilie Staude forklarte oss allerede i Kommunikasjonsadferd på førsteåret, når vi jobbet med blant annet sosiale medier, krisekommunikasjon og medietrening i forbindelse med Ski-VM i Oslo. Ikke minst var det en (stor) del av mappeeksamen i valgfaget Sosiale medier året etter; jeg fikk en følelse av at en eller annen form for måling eller ROI måtte være en del av oppgaven for å bli godkjent (Ikke fullt så strengt kanskje, men point being: det var viktig også i en skoleoppgave).

 

-Hvor ble det av ROI?
Det er det Jon Haugan spør seg om når det gjelder Strømmen Storsenter-caset under Social Media Days. Han nevner blant andre Kvikk Lunsj som et suksessfullt produkt/merke på Facebook, og at de måler om de selger mer. Til syvende og sist er det salg vi bryr oss om, er det ikke? En bedrift må tross alt være levedyktige, og da hjelper det lite med tusenvis av fans på FB som ikke kjøper produktet ditt.

Strømmen Storsenter derimot, de nevnte visstnok ikke et ord om resultater som en følge av FB-aktiviteten deres. Haugan undrer seg over hvorfor dette caset ble trukket frem som et strålende eksempel på hva man kan oppnå med bruk av sosiale medier, når resultater ikke var en del av pakka.

// Kvikk Lunsj ble nominert til Årets Facebookside på Social Media Awards, men vant dessverre ikke. Dette er en god side hvor fansen selv poster bilder og får respons, samt at mange også snakker om Kvikk Lunsj ellers på Facebook.

 


BI vs Hong Kong

Der må jeg si meg veldig enig. I løpet av 3 år med markedskommunikasjon har vi fått prentet inn i ulike fag hvor viktig det er å måle suksess, spesielt i et så diffust landskap som sosiale plattformer kan være. @ceciliestaude har gjentatte ganger tatt opp tema, og gitt oss flere linker til artikler, tidsskrifter, you name it. Akkurat som Haugan ble jeg også veldig forundret i kurset Communications in the digital era i Hong Kong. Mappeeksamen var å lage en marketing plan for et cupcake-bakeri på Staten Island, NYC, hvor digitale og sosiale plattformer var en stor del av oppgaven. Foreleseren hadde tydelige tanker om hvordan han ville ha dette, samtidig som han aldri lærte oss noe særlig om hvordan en marketing plan skulle utformes. Jeg tok derfor utgangspunkt i mye av det Cecilie hadde forelest om i Sosiale medier, og stilte derfor spørsmålet om måling og ROI.

Denne foreleseren var egentig ikke foreleser; han var CEO eller chair man eller noe i den dur i et svært firma som drev med markedsføring av diverse produkter (blant andre det superfantastiske Wen, som du kan se på TV-shop…). Det var tydelig at han hadde peiling (eller mente det selv i hvert fall), og jeg forventet i grunn et positivt svar når jeg spurte om ROI i forhold til oppgaven. Svaret var omtrent som følger: «for guds skyld, ikke skriv om ROI eller målinger! Det er for usikkert og vanskelig i digitale og sosiale medier!» Jeg satt i klasserommet med haka på knærne, og stotret fram om han virkelig var seriøs. Det var han.

Jeg spør derfor som Jon Haugan: hvor ble det av ROI? På den andre siden er det heldigvis flere og flere bedrifter som ser viktigheten av målinger også når det gjelder SoMe, takk for det! Hvilken bedrift hadde turt å sette igang en tradisjonell reklamekampanje til noen millioner, uten å måle resultatet?

// Cash is king…

Merket med , , ,

3 thoughts on “Return of… what?

  1. marcusfugle sier:

    Etter min mening er Jon Haugan litt kvass i sin uttalelse om ROI. Han har et poeng, men glemmer at ROI ikke kun dreier seg om penger, og da spesielt ikke i en sosial setting. Strømmen Storsenter har skapt noe på Facebook som tiltrekker seg likes. Dette skaper merkekjennskap, og om det er slik at en stor andel av deres «fans» også er del av målgruppen, vil merkekjennskapen og gjerne også økt lojalitet gjerne føre til at Strømmen Storsenter blir et naturlig valg når et egnet behov melder seg. En viktig del av sosiale medier er relasjonsbygging, og det virker som om Strømmen Storsenter har gjort dette på en god måte. Jon Haugan opptrer, med all respekt, noe utolmodig, som er en klassisk tabbe i sosiale medier.

    • heidilois sier:

      Hei Marcus!
      Jeg er enig i det du sier her, og det er litt det jeg prøver å få frem også. Jeg mener ikke at bedrifter nødvendigvis trenger måle ROI i hard cash, men måling av f.eks effekt er like viktig. ROI på sosiale plattformer er for så vidt nokså nytt, kanskje spesielt i Norge, men det betyr ikke at man bør glemme det helt. Som du sier, likes skaper merkekjennskap som kan generere salg osv, men da bør de for så vidt måle antall likes, teste om kjennskapen har endret seg, om lojaliteten har økt… Det er ikke særlig smart å utelukke Facebook og Twitter fordi det er ukjent grunn heller, men bedrifter må ha et mål med bruk av Facebook. Jeg mener med andre ord ikke at bedrifter skal måle alt de gjør på SoMe i kroner og øre, men en viss effektmåling bør ligge til grunn. Håper dette oppklarte litt hva jeg egentlig mente. :)

      Tålmodighet er en dyd :)

      // Heidi Lois

      • marcusfugle sier:

        Helt enig i det du sier her. Etter min mening vil de viktigste målene i en slik satsning, og da spesielt i starten være faktiske mål på kjennskap, lojalitet osv. Vareprat på nett(keywords) er et eksempel på en spennende måte å måle effekt :)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: