What’s your story?

Facebook Timeline har i noen måneder nå gitt privatpersoner mulighet til å fortelle hva de har gjort og når. Onsdag morgen var det endelig bedriftenes tur!

«Timeline for brands» gjør at også bedrifter kan fortelle sin historie, vise logoer og produkter, legge inn milepæler, og få et fint(-ere?) design.

 

What about likes?
Hva likes har å si for et merke har vært mye diskutert. Har det noe for seg eller ikke? Jeg syns absolutt det er verdt å se på antall likes, så lenge man har en plan med det. Så hva skjer med likes nå som timeline har kommet? Det er selvfølgelig fortsatt mulig både å like, kommentere og dele innhold, men vil bruken av det endre seg? Nå som Pinterest og Nike Fuel Band er på alles lepper, burde kanskje bedrifter utnytte mulighetene som fins der. Pin et bilde i stedet for å kommentere det, og Apple kunne sneket inn både Fuel og iTunes på et vis.

 

Ny strategi
Det virker i alle fall som om mange bedrifter bør revurdere Facebook-strategien sin. Timeline virker mer dynamisk, og gir muligheten til å legge inn hendelser og aktiviteter bakover i tid. Manchester United FC har blant annet bilder fra en eller annen liga/cup/you name it (fotball er ikke min sterke side) fra 1908, og Ben & Jerry’s kjører samme stil. De har allerede lagt inn at boken Ben & Jerry’s Homemade Ice Cream and Dessert Book ble publisert 01. september 1987, og at de introduserte smaken New York Super Fudge Chunk i 1985. Virkelige godbiter for alle hardcore fans der ute!

// Moro å se hvordan designet har endret seg, mens selve emballasjen er så og si lik!

 

Bedrifter, merker og produkter har sin egen identitet, noe som kan spille inn på en kundes beslutning. Det er ofte følelser knyttet til merker og produkter, så hvorfor ikke spille på dette nå som bedriften virkelig får muligheten? Timeline for bedrifter ser ut til å skape mer interaksjon med fans, og virker mer sosialt enn tidligere. Norske bedrifter har i mine øyne ikke vært de mest kreative og spenstige på Facebook, så jeg håper virkelig noen får øynene opp og skaper noe bra nå.

Så hva venter du på? Hva er din historie?

 

 

Updated: For mer fakta, les gjerne bloggen a different point of VU, som drives av Astrid og Glenn Valen-Utvik. Her er det nemlig en bloggpost om det nye designet på Facebook pages. Les og lær! :)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: