Engasjement på Facebook, how to…?

PR Daily har kommet med det de kaller den ultimate guiden til fan-engasjement på Facebook.

En undersøkelse fra buddymedia.com mener å ha funnet de beste måtene å engasjere fansene til bedriften din på. Funnene dreier seg blant annet om at det er best å poste mellom kl 20 og 07, du engasjerer mest med 1 – 2 poster per dag, eller 1 – 4 på ukesbasis. Meldingene bør være korte, gjerne mellom 1 – 40 tegn, og det er best å enten spørre spørsmål eller ved å bruke «fill in the blanks», som f.eks Ben & Jerry’s har benyttet seg av. I tillegg skaper rabatter og kuponger engasjement.

// Print screen fra den norske Ben & Jerry’s-siden

 

…er ikke det opplagt?
På kveldstid har de fleste fri, og er oftere på Facebook. Et par korte poster om dagen øker (om ikke annet) synligheten til bedriften, og minner fansen på merket eller produktet. Det er sjelden jeg gidder å lese lange poster fra et merke jeg følger litt halv-interessert med på, så max 40 tegn passer fint. I tillegg er det, i hvert fall for meg, en selvfølgelighet at man får flere kommentarer på spørsmål enn man gjør på andre utsagn. Bedriften gir fansen en grunn til å engasjere seg i spørsmål og utfylling av setninger, enn vanlige faktaopplysninger gjør. Og når det gjelder rabatter -hvem vil vel ikke få produkter billig eller gratis?

 

Hardere skyts
Sorry PR Daily, jeg syns dette ble litt for svakt. Dette er en undersøkelse og tips som kanskje passer for nybegynnere på Facebook, men har bedriften litt kjennskap til hvordan sosiale medier fungerer, bør de absolutt komme med noe mer. Jeg mener ikke at dette ikke er gode tips, for det er absolutt lurt å poste jevnlig og på de tidspunktene fansen er online. Jeg mener bare at det er mulig å finne nye måter i tillegg til dette, som vil skape desto mer engasjement og lojalitet. Hvor lojale og engasjerte er egentlig fansen, dersom alt bedriften poster er konkurranser med dyre premier? Det er lov å være kreative, og ikke minst dele kunnskap. De postene jeg personlig engasjerer meg mest i, dreier seg ofte om en link til et blogginnlegg hvor jeg får presentert noe nytt, en smart treningsøvelse fra Nike Women, eller nostalgi. Det er lov å tenke sjæl, og det er lov å tørre å prøve noe nytt. Give it a go!

// Ingen tvil om at Nike Women engasjerer med treningsvideoer! For øvrig er denne postet kl 18:01 på en mandag, og som eneste post den dagen.

// For øvrig funker visst spørsmål på Nike-siden også… Over 2000 likes, 160 kommentarer og 184 delinger. Ikke dårlig! (Nå har Nike Women over 1 mill følgere også, det må sies.)

Merket med

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: