Vårtegn

Det sikreste vårtegnet er verken selvangivelsen eller de første hestehovene som popper opp.

Ikke 15 grader og muligheter for utepils heller, som det har vært de siste helgene i Oslo. Neida, det er når eksamensdatoene og innleveringsfristene blinker rødt i kalenderen jeg vet det er vår. Trallala vår. Det nærmer seg faretruende fort nå, både presentasjon og innlevering av den ikke-helt-ferdig-men-kommer-til-å-bli-fantastisk-bra-kampanjen vår for Ben & Jerry’s, hjemmeeksamen i Budskap og medievalg samt innlevering av bacheloroppgave. Det er med andre ord ikke akkurat mindre å gjøre enn det var i Hong Kong, forskjellen er bare at jeg nå virkelig føler jeg lærer noe. Mye, faktisk. Ikke bare pugging opp og i mente, men praktisk strategi, planlegging og gjennomføring. Jeg leser kanskje ikke like mye nå, men jobber desto mer. Og aha-tankene kommer oftere, når jeg ser hvordan ting henger sammen. Litt Hong Kong-varme derimot, hadde ikke vært å forakte…

 

// Foto: Lea Baksa

 

 

…hva nå?
Jeg syns de tre årene på VGS gikk fort, men tenkte at med tre år på BI ville jeg ha god tid til å finne ut hva jeg ville bli når jeg ble stor. God tid har jeg definitivt ikke hatt, og ikke er jeg 100% sikker på «hva jeg vil bli» heller. Jeg begynner å miste tellingen på hvor mange jobbsøknader jeg har sendt, hvor mange kreative idéer til CV og søknad jeg har hatt, og hvor mange timer jeg har brukt på å skrive alle disse. Det er spennende, men slitsomt. Sende søknad, vente på svar, forberede seg til intervju, og vente på svar igjen. Det er tydelig mange søkere, og ikke minst mange flinke søkere, ettersom de fleste har ønsket andregangsintervju. Jeg er med andre ord ikke akkurat alene om å forsøke å få jobb med det jeg tror er interessant, og det er ikke alltid like enkelt å tenke «jaja» når man får avslag fordi man er nyutdannet og ikke har spesielt mye erfaring. Det er selvfølgelig en mulighet å gå rett på master, men jeg er mest interessert i å få erfaring og få jobbet litt først. Jeg har da plenty av tid til å ta master senere; dersom to år går like fort som en treårig bachelor, er det null problem.

 

Nå gjelder det bare å overleve våren. Våretegnene har i alle fall kommet fo fullt, og det merkes først og fremst på pulsen. Fast forward…

Legg igjen en kommentar

