Farris all around

Ole Martin har lært meg et par triks når det kommer til matlaging, når han smeller sammen helt fantastiske ting ut av ingenting på 4stjerners middag.

 

 

Men det er ikke lenger bare de små supertriksene hans jeg legger merke til, der han står på tv-kjøkkenet og kommenterer kjendisenes matlaging. Etter at vi vurderte å skrive om produktplassering i bacheloroppgaven, nærmest leter jeg etter merker som er plassert på en vel bra måte til at det er tilfeldig.

En liten digresjon bare: produktplassering er kort og greit ikke lov på norsk tv, men det er likevel ikke så enkelt som det. Sponsing er nemlig lov, men hvor går grensen mellom sponsing og produktplassering? Joda, det er et krav at det må opplyses om at programmet er sponset (som f.eks 71 grader nord og Bergans), men legger den vanlige tv-titteren i gata merke til det? Det er ikke et retorisk spørsmål, jeg lurer oppriktig… Mange er kanskje fortsatt i reklamemodus når «programmet er sponset av…» høres fra skjermen, og blokkerer det ut. I tillegg er produktplassering lov dersom tv-kanalen sender fra utlandet, som blant andre TV3 er. De må derimot vise en liten P øverst i venstre hjørnet, menhvem søren legger vel merke til det? Jeg har til og med tittet etter den uten å få den med meg. Og for å komplisere det hele enda litt til, er produktplasering lov i norsk film. Ålreit.

Tilbake til Ole Martin. I tillegg til å kokkelere og være kommentator i 4stjerners middag, fronter han også reklamer for Godt levert og Farris. I Farris-reklamen kobler han finurlig inn 4stjerners middag, når han sier et eller annet om at det er så lite som skal til for å få en 4stjerners hverdag (eller noe i den dur; det er iallefall en tydelig referanse til programmet syns jeg). Samtidig står det alltid tre flasker Farris på kjøkkenbenken når han skravler om hvordan du får den beste piskede kremen i kjendisprogrammet; de er noe utydelige der de står i bakgrunnen og etiketten synes ikke veldig godt, men akkurat godt nok til at du kjenner igjen den blå kvadratformen som står på høykant.

 

Tilfeldig?

 

Nei. 4stjerners middag er sponset av Farris, det står det i hvert fall på nettsidene til TVNorge. Jeg er en av de som aldri helt husker hvilken kanal eller tidspunkt ulike programmer går, og kommer stort sett inn etter det har begynt. Kan derfor ikke huske om det nevnes før programmet eller ikke; den eneste sponsoren jeg husker i farta er en eller annen steinleverandør av benkeplater.

Det er en nokså tynn linje mellom sponsing og produktplassering. Farrisen er såpass diskre plassert at mange sikkert ikke engang legger merke til den, noe som er mye av poenget med nettopp porduktplassering. Før jeg begynte på Markedskommunikasjon, var sponsing noe de store bankene drev med for å få navnet sitt på langrennsguttas skidresser. Sponsing var ikke når kjente merker såvidt kunne skimtes i bakgrunnen i et norsk tv-program.

 

Grenser det hele over til skjult reklame…?

 

Produktplassering, sponsing og linken mellom disse to er et interessant tema. Jeg geeker videre, mens jeg venter på en avklaring om produktplassering også skal bli lovlig på norsk tv. For det diskuteres selvfølgelig hvorvidt vi skal følge EUs regler eller ikke. Stay tuned…

Merket med

Legg igjen en kommentar

