Augmented reality

…eller «utvidet realitet«, som i beste fall kan kalles en dårlig norsk oversettelse, er relativt nytt. Og som all annen ny og festlig teknologi, kaster jeg meg over det og lar meg fascinere.

// Fra en kampanje for Mini

 

QR-koder var gøy å scanne de første to-tre gangene, før interessen dabbet av. Mye fordi (norske) bedrifter «misbruker» det, og kliner på en kode på alt de spytter ut av kommunikasjon. Gjerne uten å forklare hva det er, hvordan det skal brukes, eller hvordan det gir deg verdi. Da blir det dessverre veldig meningsløst for meg. Når i tillegg koden ikke fungerer eller fører deg til en side med en kampanje som ble avsluttet i fjor, da funker det ekstremt dårlig. Tine, dere må med andre ord fjerne QR-koden for kampanjen deres i fjor høst på iskaffe-boksene!

Det fins heldigvis eksempler på god og kreativ bruk av QR-koder også.

 

Men tilbake til fremtiden. Augmented reality, AR, kan være en slags avansert form for QR-kode på mobilen. Med en app på mobilen kan du scanne bilder, og plutselig popper det opp en 3D-figur du kan leke med. Eller du kan velge hvilken farge du syns er finest på skoene du tenker å kjøpe. For eksempel. Men AR er mye mer enn det! Ta en titt på hvordan iskremmerket Paddle Pop i Tyrkia brukte AR på kino. Simpelt, men moro!

 

 

 

Mer info og fascinerende bilder:

Merket med , ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: