Get up -GO!

Våt asfalt, vått gress, regnet begynner så smått å dryppe igjen. Lilleviseren har så vidt kommet seg på 7-tallet, og ikke engang duene har stått opp enda.

Det er stille, idyllisk. Duskregnet er friskt og deilig i et trøtt tryne, og øynene hviler behagelig på lett svaiende trær. «Våken» er et begrep som føles merkelig fjernt og uvant, og er en betegnelse som overhodet ikke passer inn. Og det er da det skjer. En veltrent australier som ser provoserende blid og entusiastisk ut bryter stillheten ved å skrike ut at «c’mon guys, let’s get going!». Bootcampen er i gang, men jeg aner fremdeles ikke hva jeg har begitt meg ut på.

// Foto: TLC Extreme Bootcampers

 

Oppvarmingsrunden med lett jogg og et par gående utfall går lekende lett, og jeg tenker selvsikkert at dette blir en enkel time jeg ikke kommer til å kjenne i morgen. Etter tre av ti runder intervall, tenker jeg at jeg heller vil dø enn å fortsette. 40 sekunder løping så raskt du bare kan i både oppover- og nedoverbakker, før 20 sekunders pause. Som består av pushups på tærne, og nåde deg om brystkassen ikke blir litt våtere av asfalten for hver pushup! Ti runder høres kanskje ikke mye ut, men tro meg -det føles som en evighet. Australieren er fortsatt like blid, og han virker faktisk enda mer entusiastisk nå som han ser flere og flere begynner å kjenne blodsmaken i munnen. «Yeah, you go girl, lift those legs off the ground up the hill!» hører jeg han rope i det jeg heseblesende løper forbi, og tenker at jeg skal f**n meg skal vise han å løfte beina! Det får jeg svi for i neste øvelse, som er intervaller med sprint og dips, etterfulgt av sprint og hoppende utfall. Ned på magen, regnet føles alt annet enn friskt i det du kaster deg ned på den våte asfalten, men du rekker knapt tenke over det før muskelmannen brøler «get up -go!» og neste runde er i gang.

Halvveis er jeg så gåen i både armer og bein at jeg tenker det ikke kan bli verre. Så feil kan man altså ta. Da er det ned i planke på tær med strake armer, for å krabbe baklengs opp bakken så raskt som mulig. Populært kalt bear crawl. Fem steg til høyre, fem steg ti venstre, planke på albuene og hold! 30 sekunder, 29, 28… Aldri før har et halvt minutt vart så lenge. Og aldri før har et halvt minutt pause gått så fort. For det er ikke over enda, neida! To runder til, med nåkå «godt» attåt i form av pushups innimellom, før vi tar turen innom en for meg velkjent øvelse fra thaiboksingen. Situps i pyramide, altså situps med kryss-slag hvor du øker med to slag hver gang til du er på 20, og så går ned igjen tilbake til to. Bein og armer får hvilt seg litt, men etter pushups og bear crawl begynner magemusklene å bli slitne de også. Dersom det finnes en gud sover han i så fall enda, for de tryglende bønnene mine om å få slippe hører han ikke.

// Foto: TLC Extreme Bootcampers

 

Pyramiden gjennomføres av alle før vi omsider kan krabbe mørbanket bort til vannflaskene våre. Hele gjengen drikker som kameler, og det er godt å se det ikke bare er meg som er kledelig tomatfarget i ansiktet. Er det virkelig over nå? Det er nesten for godt til å være sant, men endelig begynner vi å tøye litt på møre armer og bein.

Godfølelsen kommer snikende som en tsunami, og med minst like stor kraft. Fy søren så deilig! Jeg er gjennomvåt av både svette og regn, har grus på legger og lår, og sølevann i ansiktet. Håndflatene er røde og oppskrapet etter å ha slengt seg ned på våt asfalt, og beina fungerer ikke optimalt når jeg trasker avgårde mot den etterlengtede glovarme dusjen. Jeg skifter til skjørt, skjortebluse med puffermer og søte ballerinas, stikker innom Kiwi for å kjøpe en banan og Skyr, og er klar for fredagsmøtet med digi-teamet. Don’t judge a book by it’s cover.

 

Oh yeah, dette skal jeg gjøre igjen!

 

Bilder fra TLC-teamets egen bootcamp-blogg.
Merket med , , , ,

Legg igjen en kommentar

