Stay away, Facebook!

Hva skjer med Instagram?

IG_rights

Siden jeg jobber med sosiale plattformer daglig, har jeg forsøkt å følge nøye med på hva som har skjedd etter at Facebook + Instagram = sant. Tilsynelatende har det sett ut til at FB har holdt seg unna, og latt datterselskapet være mer eller mindre selvstendig. Tilsynelatende. Likevel har jeg egentlig bare ventet på en eller annen nyhet om at de to plattformene ville smelte sammen. Ettersom IG har vokst -spesielt etter at appen ble tilgjengelig for Android-brukere i vår- har det kommet mer og mer spam, hashtags som #FollowForLike, og profiler med nicknames @Starbucks_giveaway.

For en måneds tid siden kom nyheten om instagram.com/[brukernavn]. Nå kan alle søke opp enhver profil på Instagram, også de som ikke har en profil selv. Dette er for så vidt en naturlig utvikling siden IG har blitt så stort som det har blitt -med 100 millioner registrerte brukere og 7,3 millioner daglige, er det nesten en selvfølge at det gjøres tilgjengelig for så mange som mulig. Dette gjelder kun de som har en åpen profil, er brukeren privat må du be om tilgang. Så hva har dette med moderselskapet å gjøre? Jo, instagram.com ser klin likt ut som en Facebook-profil; profilbilde, cover photo, og alle bildene dine ligger som små «wall posts» nedover siden. Foreløpig ingen timeline der altså, men hvem vet hva fremtiden bringer?

insta_heidi// Looks familiar…?

Onsdag denne uken kom den nye privacy policy for IG. Denne trer i kraft 16. januar 2013, og begynner å likne mer på FB policy. IG kan dele info om deg med FB, de kan bruke bildene dine og/eller brukerprofilen i annonser uten at du blir gjort oppmerksom på det (FB bruker også profiler i annonsering, f.eks «Heidi liker Nike Women»), annonsering trenger ikke å bli merket «annonse» (hvilket er stikk i strid med norsk markedsføringslov, etter hva jeg vet), og er du ikke enig i dette -ja, da må du faktisk slette IG-kontoen din. Interessant!

Personlig syns jeg FB bør holde sin egen plattform og IG hver for seg. Jeg liker at FB er FB -med sine irriterende status updates om perfekte kjærester og barn-, og at IG er IG -hvor jeg kan drømme meg bort i andres bilder, uten å måtte lese så innmari mye. Over to millioner nordmenn bruker FB på mobil, og på mobilen er vi som barn; vi ser mest på bildene, og gidder egentlig ikke lese så mye (med mindre det er noe vi virkelig interesserer oss for). If it’s not broken, why fix it? Cash is king her også, på godt og vondt.


Så, hva gjør du?
Agree eller opt-out?

 

…pssst, Aftenposten kan nå melde at IGs intensjon ikke er å selge bildene dine som mange artikler har skrevet i dag, og at de vil endre ordstillingen i privacy policy slik at dette kommer tydeligere frem.

Kilde: NYC Times Bits blog

EDIT 18.12, kl 11:04: se også artikkel på Aftenposten
EDIT #2 18.12, kl 23:59: «Instagram vil ikke selge bildene dine likevel»

Merket med , , , , ,

2 thoughts on “Stay away, Facebook!

  1. Divamamma sier:

    Har vel egentlig ikke tenkt over det for å være helt ærlig… Men greit å holde de adskilt kanskje..:)

  2. […] det gjelder Facebook spesielt, håper jeg (som tidligere nevnt) at de holder FB og Instagram separat. Instagram vil nok endre seg mer og mer, mest sannsynlig vil det etter hvert dukke opp annonser der […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: