2012 vs 2013

Altså, ikke mitt personlige 2012 vs 2013, selv om det har skjedd en god del der også. Men 2012 i sosiale medier, hva har skjedd?

For hva husker vi egentlig fra 2012 og hva som skjedde på de sosiale plattformene? Facebook rundet milliarden i oktober, Instagram ble kjøpt opp av nettopp FB i april, og så husker vel de fleste bildet av Barack på Twitter etter valget. For ikke å glemme at PSYs Gangnam Style ble den første YouTube-videoen til å nå en milliard views. Det er ikke alt som huskes, selv ikke av meg som jobber med det, derfor er det tipp topp at Mashable har laget en fin infographic over hva som rørte seg i 2012 i sosiale medier.

social

Fra å være mest privat, har de fleste sosiale plattformene blitt mer business -i hvert fall ser vi flere og flere bedrifter som gjør det greit på Facebook. Personlig mener jeg mange fortsatt har en lang vei å gå, men det kommer seg absolutt. Jeg har bare jobbet med social i ni måneder, og føler meg fremdeles som en rookie -så jeg er absolutt ikke den som skal gnåle om at norske bedrifter er sånn og slik på sosiale plattformer. Tør likevel påstå at jeg ser hvem som har en plan med det, og hvem som -ehm- ikke har en veldig stor plan.

Så hva skjer i 2013? Jeg tror vi vil se enda flere bedrifter som kaster seg ut i den skumle socialsfæren, og at enda flere gjør det bra. I tillegg tror (og ikke minst håper) jeg at det ikke lenger bare er Facebook som benyttes, og at plattformer som Instagram, Pinterest og YouTube blir mer business. Flere vil nok også tenke HVORFOR før de setter opp kontoer og profiler i hytt og gevær -noe som utelukkende er positivt for både bedriften og de som følger dem. I tillegg vil selvfølgelig mobil og mobiltilpasset innhold bli viktig. Over to millioner nordmenn bruker Facebook på mobil; det bør man ikke kimse av.

Jeg har gjennom hele 2012 sett at selve innholdet blir mer og mer viktig, både på Facebook (fordi de er så store, og «alle» er der -ergo må man skille seg ut både organisk og betalt) og andre plattformer. Det er like lett å unfollow noen på Instagram som på Facebook, dersom det blir for mange/dårlige/irrelevante/uinteressante bilder. Vi vil muligens se en mer aktiv holdning fra bedrifter, at de faktisk blir sosiale og svarer innen rimelig tid, og ikke har en profil de bare overvåker.

Når det gjelder Facebook spesielt, håper jeg (som tidligere nevnt) at de holder FB og Instagram separat. Instagram vil nok endre seg mer og mer, mest sannsynlig vil det etter hvert dukke opp annonser der også. Facebook har i høst testet ut en «want-button», og det blir spennende å se om vi hører noe mer om dette i 2013.

Hva tror og håper du skjer med sosiale plattformer i 2013?

Merket med , , , , , ,

Legg igjen en kommentar

