What’s on your mind, Facebook?

Til og med jeg, som jobber med Facebook og -annonsering, kan bli temmelig lei alle «sponsored» poster som dukker opp i News Feeden min.

Screen-Shot-2013-05-21-at-2.45.41-PMKilde: InsideFacebook.com

 

Men, det fins håp -dette kan endre seg! I hvert fall tester Facebook ut såkalte «unpublished posts» nå, som enkelt forklart er poster som verken dukker opp i News Feed eller på selve pagen (altså bedriftens egen profil/side). Det er rett og slett poster du som Hvermannsen ikke ser, men som kan trekkes ut til en annonse. Med andre ord kan annonsører skape annonsene sine uten å fylle opp siden sin med flere poster enn strengt nødvendig.

Dette er ikke akkurat like ferskt som varme hveteboller hos bakeren. Det har lenge vært et alternativ for admins å skjule postene fra folks News Feed, slik at den kun dukker opp på siden. Hittil har man bare kunne lage en annonse i Marketplace av dette (altså, annonsene som ligger til høyre for News Feed), mens det nå skal være mulig å lage desktop- og mobilannonser av slike skjulte poster. Det skaper altså flere muligheter for annonsører å skreddersy annonsene til sine mottakere, særlig da i kombinasjon med de ulike segmenteringsalternativene.

Jeg syns derimot det er mye mer spennende å se hva som skjer når «nye» Facebook ruller ut. Foreløpig har jeg kun sett screen shots fra hvordan News Feed vil se ut, og jeg kan bare tenke meg hvordan de nye annonsene vil se ut og hvordan dette kan påvirke annonsører. Jeg skal ikke være den som spår om fremtiden her -til det har jeg altfor lite erfaring og peiling- , men jeg kan jo tenke meg hvordan man bør opptre som følge av de ulike endringene. Hva blir konsekvensene for annonsering? Hvordan vil bruksmønsteret endre seg? Og ikke minst, hvordan vil det påvirke andre sosiale plattformer? Facebook opplever allerede en dalende kurve, og jeg merker selv at jeg bruker Facebook på en helt annen måte i forhold til bare få måneder siden.

Det er ikke spesielt ofte jeg svarer Facebook på det evinnelige spørsmålet deres lenger; «What’s on your mind?» Jeg tenker desto oftere å sende ballen tilbake til Facebook, what’s on your mind…?

 

Kilde: InsideFacebook.com

Merket med , , ,

Legg igjen en kommentar

