6 konkrete tips til bedre Facebook-annonsering

Reklame. Can’t live with it, can’t live without it. Jeg har i hvert fall et personlig elsk/hat-forhold til reklame, enkelt og greit fordi det er ekstremt mye dårlig reklame der ute -og ekstremt mye bra!

6 tips til bedre Facebook-annonsering


En annen ting jeg elsker
er sosiale plattformer. Litt elsk/hat-forhold der også. Det er som Melodi Grand Prix: (jada, jeg er så gammel at jeg bevisst ikke kaller det Eurovision…) jeg hater å elske det, og elsker å hate det. Jeg er så glad i sosiale plattformer at det nesten er flaut («hater å elske»), og blir noen ganger så oppgitt av både meg selv og andre på SoMe atte hjælp («elsker å hate»). I snitt ender jeg nok mest på elsk-siden, tross alt.

Hva så med kombinasjonen reklame på sosiale medier? Ikke bare er det noe jeg syns er interessant -det er fantastisk mange spennende muligheter-, jeg jobber jammen meg med det også. Yes, vær så god og hat meg for det. Jeg er veldig glad i jobben min likevel jeg! Så glad at jeg har blitt flinkisdamen, og så flink at jeg for et par uker siden ble spurt om å holde foredrag. Foredrag, du! Tenk det! Og ikke et hvilket som helst foredrag heller! Jeg ble nemlig spurt om å fortelle om «den gode Facebook-annonsen» på INMAs seminar I Love Ads, som ble avholdt 12. og 13. juni på Saga Kino i Oslo. Svarte selvsagt ja før jeg rakk å tenke; win first, worry later! Når jeg først rakk å tenke fikk jeg litt panikk, ble deretter overveldende glad, og brukte til slutt de stusselige fire dagene jeg hadde til rådighet for å forberede meg. Fire dager er ikke et hav av tid, i alle fall ikke for meg… Hard work pays off, og det ble bra etter intens jobbing!

Nok skravling! For de som er like glade i Facebook-annonsering som meg, finnes slidene mine på Slideshare (om du vil laste de ned) og rett under her (om du vil bla kjapt igjennom).


Kort oppsummert
Det handler enkelt sagt om tre ting; mennesker, innhold og relasjoner. Det er ikke mediene som er sosiale, det er menneskene som sitter foran skjermen. For å være sosiale og få en tilknytning til dem må vi lytte til hva de har å si, og svare på det de spør om. Slik blir vi mer viktige for dem og bygger relasjoner. I tillegg må vi også ha godt og relevant innhold for å differensiere oss, og dermed bli bedre husket. Disse tre faktorene spiller tett sammen, og det er viktig å forstå det samspillet. Uten mennesker, ingen relasjoner. Uten relasjoner spiller det ingen rolle hvor godt innhold vi har. Og uten innhold, vil heller ingen være venner med oss.

Man kan heller ikke tenke tradisjonell annonsering når det gjelder Facebook. Det er unlike. Det er nemlig innholdet på selve siden din som (ofte) blir annonser (såkalte Page Post Ads). Dermed er innhold og aktivering i postene dine viktigere enn løp og kjøp-tankegangen. Facebook er (eller, bør i hvert fall være) en langsiktig investering, ikke et kampanjeløp over fire uker. Det gjelder også for annonseringen; det er likevel fullt mulig å kjøre perioder med annonser, og jeg sier ikke at det ikke er mest ideellt for visse annonsører. Personlig ser jeg at det er en always on-strategi som fungerer best; det vil si når du har et baseløp som grunnmur, og deretter legger ulike peaker på toppen når man har spesielt viktig budskap.

Ut fra egen erfaring har jeg derfor kommet frem til seks relativt enkle tips:

1. Fortell en historie det er verdt å dele – skap noe andre syns er verdt å fortelle videre
2. Relevant innhold = relevante fans. Vi vil ikke ha gratishorer som kun er ute etter iPad’en du gir bort!
3. Invester i de som bryr seg om merket eller produktet ditt – god segmentering er alfa og omega! Tenk på punkt 2.
4. Ikke spam – da blir Sack Boy og alle de andre fansen dine lei seg (ja, du må bla gjennom presoen for å forstå hvorfor jeg drar frem en spillkarakter her)
5. Vær engasjerende og aktiver fansen din! Ha en personlig tone, vær kort og konkret, og bruk tydelige bilder
6. Best practice: benytt News Feed + Mobile; gå for en always on-strategi; optimaliser underveis

Nå venter jeg bare i spenning på hvordan nye News Feed etter hvert vil påvirke annonseringen, og hvilke andre muligheter som popper opp!

Hei, jeg heter Heidi og er nokså geeky til tider. -Hei Heidi!

Merket med , , , , , , , , , , , , ,

Legg igjen en kommentar

