Happy Social Media Day!

Mashable har siden 30. juni 2010 feiret Social Media Day. Happy, happy!

1016076_10152979778530360_33414779_n

// Sosiale plattformer AKA productivity!

 

For meg er sosiale plattformer en stor del av både jobb og privatliv. Vel, en veldig stor del av jobben; hele jobben er det faktisk. Privat betyr det blant annet å kunne holde kontakten med venner, familie og bekjente i Norge og det store utland.

Ikke minst betyr det å lære nye ting, hver eneste dag. Jeg klikker meg ofte inn på tips og artikler som sider jeg følger publiserer; det være seg hvordan du kan trene ute i sommer, eller hvordan Instagrams nye oppdatering vil bli. Med så mange budskap i News Feeden på Facebook, blir du nødt til å filtrere ut hva som er nyttig og viktig for deg. Min superenkle forskning på meg selv har dermed vist at jeg har blitt bedre på multitasking, leser raskere (uten å gå glipp av innholdet), og ikke minst har blitt flinkere til å holde meg oppdatert på alle mulige nyheter. Twitter ga meg på godt og vondt de tragiske nyhetene 22. juli 2011 raskere enn både NRK og VG klarte.

Sosiale plattformer er for mange fremdeles noe nytt og spennende, men hvor «nytt» er det sånn egentlig? Joda, det er relativt nytt at vi sitter med snutene våre klint inntil en skjerm i en eller annen størrelse, og ofte er så opptatt av denne skjermen at vi både misser banen og går inn i trær. Been there, done that -så det er ingenting å være flau over. Det som derimot ikke er så nytt, er hva vi bruker plattformene til. I de fleste undersøkelser og forskningsbaserte artikler jeg har pløyd meg igjennom, er det et par svar som går igjen: vi bruker sosiale medier til underholdning og kommunikasjon med venner og familie, samt at vi gjerne supporterer merker vi liker. Simple as that.

Selvfølgelig er bruken vår mer komplisert og dypere enn som så, men om man ser overfladisk på det er underholdning og kommunikasjon de store gjengangerne. Er ikke det nokså logisk? Mennesker har fra tidenes morgen vært sosiale, og teknologien tillater oss å sosialisere enklere og med flere enn før. Da er det ikke akkurat rocket science å forstå hvorfor sosiale plattformer har skutt opp som paddehatter (hva nå paddehatter enn er, men de er tydeligvis raske i følge uttrykket!).

Sosiale medier både er og er ikke noe nytt. Selve teknologien som muliggjør at jeg kan prate med en bekjent i Hong Kong over en liten skjerm, det er nytt! Det er interessant og spennende og moro, og geeken i meg hviner av fryd når jeg tenker på hva som vil bli det neste store. Prinsippet bak, som jeg mener i all hovedsak handler om kommunikasjon, det er ikke spesielt nytt. Communicare, det å gjøre felles, meddele, underrette, utveksle informasjon har vært gjort siden Fred Flintstone klubbet ned T-Rex for zilliarder av år siden, som Donald ville sagt. Donald kommuniserer for øvrig han også, selv om andre kanskje ikke forstår et kvekk. Der kommer også kroppsspråket inn, men som Harald Mæle alltid sa på eventyrkassettene mine:

Det er en helt annen historie.

Merket med , ,

Legg igjen en kommentar

