Facebook oppdaterer promotion guidelines

På godt norsk: de endrer reglene for konkurranser.

vinner

 

Tidligere har alt av promotions måtte foregå i en tredjeparts-app, det vil si at det har vært ulovlig med konkurranser på veggen (tenk «lik og del for en sjanse til å vinne!»). Når Facebooks befolkning nå er like store som hele verdens befolkning var i 1804, er det selvfølgelig veldig mange som fullstendig driter i reglene og tar en sjangs. Du har kanskje sett konkurranser i News Feed, hvor du kan like siden/posten for å delta? Og gjerne del med vennene dine, så får du «et ekstra lodd i trekningen». Veldig simpel og «feig» måte å få flere likes på, spør du meg, men det er dessverre ikke alle bedrifter som vet helt hva de gjør på Facebook. Da er det naturlig at det å skaffe mange likes i verste fall gir de tall som kan brukes i årsrapporten, og som et argument for at sosiale medier gir avkastning.

I går kom nyheten om at Facebook «endelig» har endret reglene. Selv forstår jeg ikke helt entusiasmen over at konkurranser på veggen «endelig» er lov; for meg er og blir det fremdeles er form for spam. En spade er en spade, selv om du kaller den en gravemaskin. Eller duppedings, for den saks skyld. Om du er en som jubler over endringen, bør du kanskje spørre deg selv: «hvorfor vil jeg kjøre konkurranser på veggen?» Dersom svaret er «få så mange likes som bare mulig!», bør du enten dobbelsjekke om du har en SoMe-strategi overhodet, eller ansette en person som kan Facebook.

Bedriftssider og private sider på Facebook er så og si klin like. Jeg tenker derfor på mine kunders sider som «personer»; både fordi sidene er like, men ikke minst også fordi bedrifter bør opptre personlig på Facebook! Sosiale medier handler om kommunikasjon, og hvorfor skal jeg da gidde å like en bedrift som enten spammer meg med irrelevant info jeg kan lese på nettsiden deres, eller aldri svarer når jeg stiller spørsmål? Hvorfor ikke tenke på fansen som Facebook-venner? Du ringer ikke kompisen din og snakker uavbrutt i timesvis om en interesse dere ikke deler…

Jeg håper bedrifter flest har innsett at Facebook er langsiktig, at det ikke bare er en enkel måte å pushe produkter på. Det innebærer blant annet å unngå typiske lik og del-konkurranser. Lik og del er for så vidt, som jeg har forstått ut fra hva det norske FB-teamet har sagt, ikke lov nå heller. Du kan derimot be folk kommentere på en post, á la «Hva er det mest morsomme du har gjort i sommer?».

Det kommer alltid til å være bedrifter som tenker flest mulig likes, og ikke relevans. Dem om det. Selv om promotion guidelines nå er endret, håper jeg inderlig de fleste har Facebook-vett nok til å unngå typiske spam-konkurranser. Alle må vel ha vunnet en iPad nå, det er ikke like gjevt lenger.

Interessant oppdatering av reglene, jeg venter spent på fortsettelsen…

Merket med , , , , , , ,

Legg igjen en kommentar

