Er det én ting de bør ha i himmelen…

…er det god kaffe.

kaffebrenneriet

Kaffebrenneriet, en lifesaver hver mandag morgen.
Foto // privat

 

Det er en kjent sak at Norge er i verdenstoppen når det gjelder kaffekonsum. I følge kaffe.no drikker hele ni av ti voksne nordmenn kaffe, og vi heller i oss intet mindre enn 400 milliarder kopper i året -eller 11 milliarder kopper hver  e.n.e.s.t.e  dag. Selv er jeg en sucker for cappuccino fra Kaffebrenneriet, og (u)heldigvis trasker jeg forbi nettopp Kaffebrenneriet hver dag til jobb. Det blir fort noen kopper i uken det.

Da jeg studerte markedskommunikasjon på BI, fikk vi oppgaven «Kaffe og kaffens sosiale funksjon» hvor vi skulle se på kaffekonsum i et forbrukersosiologisk perspektiv. Når jeg nå ser tilbake på oppgaven, er både Bordieu, Veblen og Simmel flittig omtalt som om det var den naturligste ting i verden å analysere kaffedrikking i forhold til makt og identitet. Jeg kan ikke si jeg går inn for å vise verden min identitet når jeg bestiller en enkel cappuccino på lettmelk, men det skulle ikke forundre meg om baristaene tenker at jeg er en «sånn» type


Merket med , ,

Legg igjen en kommentar

