Om å være kreativ

Jeg har egentlig aldri sett på meg selv som særlig kreativ.

Det sitter kanskje igjen fra barneskolen, da kreativ handlet om å være flink til å tegne eller strikke raskt i formingstimene. At det å danse, øve flere timer om dagen i stua og holde forestillinger, at dét var kreativt, falt meg ikke inn.

Eller kanskje det har med tiden på videregående å gjøre, hvor medie-klassene delte bygning med tegning, form og farge-klassen. Veldig ofte var det en eller annen kunstutstilling med maleriene og tegningene deres i gangen. At vi i medieklassen hver dag produserte animasjonsfilm, radio, avis og HTML-kodet nettsider, at dét var kreativt, falt meg ikke inn.

Familie og venner jeg ser på som kreative fordi de er racere på håndarbeid -men kutter hodene av folk på bilder. Som lett kan bygge en trehytte -men som alltid ender opp med poteter som tilbehør til middag. Som maler meterstore kunstverk på et par dager -men virkelig ikke kan bevege seg til musikk.

Jeg elsker å skrive, fotografere, danse. Kan titte i timesvis på YouTube-videoer for å lære nye flettevarianter. For ikke å snakke om alle timene brukt på å sette opp nye løypeprofiler for egne spinningtimer, eller koreografi for danse- og stepklasser.

Da er det likevel kanskje ikke så rart at å titte på tv ofte gjør meg rastløs. At monotone oppgaver over tid kjeder vettet av meg. Jeg tror de fleste mennesker innerst inne er veldig kreative. Det er bare ikke alle som vet det selv.

Merket med

Legg igjen en kommentar

