Får du virkelig betalt for det?

«Du jobber med sosiale medier? Facebook og sånn, lissom? Det kunne jeg også gjort…»

Ikke alle er like entusiastiske, eller rettere sagt diskrete når jeg forteller hva jeg jobber med. Social media planner klinger for så vidt veldig fint det, tittel på engelsk og greier, men det sier ikke mannen i gata så mye. Ingenting, faktisk. Når jeg da forsøker å forklare, er det lett å henge seg opp i at Facebook og andre sosiale plattformer er arbeidsverktøyene mine. Ikke hva jeg faktisk bruker de til.

 

Easy peasy lemon squeesy?

Veldig mange privatpersoner er dyktige på sosiale plattformer, og private – og bedriftskontoer ser ofte klin like ut. Det er kanskje ikke så rart at mange lurer på hvilken utdannelse jeg har, eller noe hodeløst lirer av seg at «det der kunne selv mora mi gjort». Til mitt forsvar har jeg både et år medievitenskap og en bachelor i markedskommunikasjon, og min mor kunne absolutt ikke gjort det jeg driver med… Det de færreste tenker på, er at man faktisk forvalter en bedrifts side/konto – det er ikke «bare» å komme opp med en haug morsomme tekster, ta tilfeldige bilder og smack! Well done. For meg er det alfa omega at innholdet på en kundes side er relevant og interessant, og at det engasjerer de menneskene kunden ønsker å engasjere. Det betyr blant annet at det er overordnede kommunikasjonsstrategier som må implementeres i større eller mindre grad; Facebook er ikke (nødvendigvis) en superfancy, hyper-techy egen verden som kan leve isolert og alene. Min erfaring er at i de aller fleste tilfeller kan sosiale og mer tradisjonelle medier spille hverandre gode, om man klarer å finne riktig vei.

 

Hva er en bedrifts mål med tilstedeværelse på sosiale plattformer?

Heldigvis har de aller fleste nå forstått at det ikke er bare å sette opp en side, og så går det av seg selv. De aller fleste har også forstått at Facebook ikke er gratis. Vel, gratis for private brukere er det, men for en bedrift er Facebook enkelt sagt en markedsføringskanal med mulighet for interaksjon og dialog med eksisterende og potensielle kunder. Målsetting med tilstedeværelse er derfor et viktig punkt på agendaen før man kaster seg ut i det. Ulike mål hvor det kan være nyttig å bruke sosiale plattformer, er når man ønsker å:

  • Bygge merkevare
  • Øke oppmerksomhet rundt nye produkter
  • Øke kjennskap og kunnskap
  • Øke salg
  • Drive trafikk til egen nettside/nettbutikk/landingssider for kampanjer
  • Finne unike ambassadører, og pleie disse – som igjen kan føre til økt kundelojalitet/-tilfredshet
  • Få feedback på produkter
  • Rett og slett få en tettere eller bedre dialog med eksisterende kunder

 

Oisann, det visste jeg ikke… Tips?

Det er med andre ord ikke «bare» å lire av seg en statusoppdatering i hui og hast, det er en del å ta hensyn til fra kundens side. Ikke nok med det, ingen sosiale plattformer er statiske (heldigvis!), noe som igjen betyr at man konstant må følge med på oppdateringer som skjer samt best practice på hver enkelt plattform. For Facebook sin del gjelder dette selvfølgelig både organisk og betalt. Så hvordan holder man seg oppdatert? Helt ærlig: det er ikke alltid like enkelt å følge med. Flaks for meg fins det mange andre dyktige og hjelpsomme sosiale medier-mennesker der ute, som jeg kan utveksle erfaringer med. Eller rett og slett spørre, om det er noe jeg er helt grønn på. Mine beste tips for å holde seg mest mulig oppdatert er derfor:

  1. Vær nysgjerrig! Ikke tro at du har svaret på alt, eller at det som var riktig svar i forrige uke fremdeles gjelder. Plattformene er veldig dynamiske, og endringer skjer ofte. Jeg følger daglig med på diskusjoner i Facebook-grupper som Stort og smått i sosiale medier og Community managers i Norge, leser ulike blogger og artikler på sider som Mashable. I tillegg følger jeg mange bedrifter på de ulike kanalene, spesielt de som egentlig ikke er tilrettelagt for bedrifter slik som Snapchat.
  2. Testing, testing, testing. Fint og flott at man følger med på andres diskusjoner eller leser artikler, men desto viktigere er det å faktisk teste nye metoder selv. Det som funker for andre bedrifter, funker kanskje ikke for din kunde eller egen bedrift. Det fins med andre ord sjelden fasitsvar, så her gjelder det å prøve og feile.
  3. Utdannelse. Vel, her kan vel både de lærde og ulærde strides, men for min egen del har det hjulpet mye å ha en bachelor i markedskommunikasjon i lomma. Det hjelper meg f.eks til å forstå helheten i en kampanje, og gjør meg derfor i bedre stand til å anbefale hvordan vi best kan utnytte mulighetene de forskjellige sosiale plattformene har. For ikke å snakke om hva noen år på skolebenken gjør med deg hva angår modenhet og arbeidsmoral. (Med mindre du hang mest på studentkroa da, vel og merke… ;) Og det kan det jo også komme mye bra ut av, til en viss grad!)

 

Til slutt vil jeg legge til at dette innlegget ble til etter inspirasjon fra Andreas Kristiansen, som for et par dager siden blogget om viktigheten av kompetanse på sosiale medier. Jeg forsøker å ikke stjele eller gjenta hva han skrev, selv om vi toucher inn på noen av de samme tingene. Jeg kjenner ham ikke, men han skriver godt og interessant. Ser ut til å være verdt å følge, apropos punkt 1. :)

Merket med , , , , , ,

2 thoughts on “Får du virkelig betalt for det?

  1. Hei Heidi!

    Veldig bra blogginnlegg, om et tema som mange mangler kompetanse innenfor.
    Setter pris på at du nevner meg om kilde i innlegget ditt :-)

Legg igjen en kommentar

