Facebook oppdaterer – igjen

Facebook endrer algoritmene sine igjen – hvor skal jeg nå få med meg nyhetene?

fb

 

Man hører stadig irritasjon rundt annonser og bedrifter på Facebook, i hvert fall gjør jeg -som jobber med annonsering og kommunikasjon på Facebook- det. Det har lenge vært mulig å rapportere spam og innlegg man av en eller annen grunn ikke ønsker å se i Feeden, og nå kommer endringene.

 

Back to basic?

Facebook startet som et nettverk for studenter, og deretter venner generelt, for å holde kontakten, etc (jada, «end of thinking capacity»…). Med annonser og bedriftssider ble Feeden i en periode «tagget ned» av mindre gode og lite gjennomtenkte innlegg fra bedrifter som så potensialet i de ekstremt rimelige annonsene. (Altså, det er en påstand fra min side, så ikke arrester meg om du ikke er enig – jeg hører gjerne synspunktene dine i kommentarfeltet!) Etter hvert har bedrifter fått øynene opp for kvalitetsinnhold, og per i dag syns jeg innholdet i Feeden generelt har blitt veldig bra. Uansett; nå endres algoritmene slik at du (atter en gang) får mest personlig innhold fra vennene dine. Det vil si, innhold vennene dine kun har likt eller kommentert vil bli nedprioritert. Færre kattevideoer, blant annet?

 

Hva betyr dette for deg og meg?

Tilsynelatende at du får mer «personlig» innhold fra dine «nærmeste» venner, og mindre fra bedrifter du selv ikke følger. Dette er kanskje drømmescenario for mange som har sett seg ekstremt lei av alle annonsene, og ikke er interessert i å vite hva venner liker eller kommenterer. Men hva med alle nyhetssakene og innhold fra sider du ikke liker, fordi du ikke vet om siden? Innhold du muligens egentlig er interessert i, du bare vet ikke om den faktiske siden? En annen side av saken, er at vi ikke lenger bruker Facebook på samme måte som tidligere. Mine venner publiserer i hvert fall svært mye mindre innhold nå, enn back in the days hvor det var fryktelig viktig å vise at du var @ school… Betyr det at jeg da vil få mer av alt det (for meg) uinteressante innholdet som blir publisert fra folk på vennelisten min? Jeg spør fordi jeg oppriktig lurer, algoritmene er ikke alltid til å bli klok på.

 

Hva betyr dette for oss markedsførere?

Jeg har foreløpig ikke lagt merke til endringer i min egen Feed, men nå klikker jeg meg heller ikke inn på Facebook hver eneste dag lenger. Å være i mammaperm krever sitt av andre ting… Derfor vil jeg heller ikke merke endringene på kroppen på samme måte som når jeg er på jobb hver dag. Jeg forsøker likevel å følge med på hva som skjer, for ting skjer i et vanvittig tempo når det gjelder sosiale plattformer. Hvordan vil endringene påvirke oss som driver med markedsføring og kommunikasjon via Facebook? Annonser er allerede et must for de fleste for å bli sett – vil endringene i stor grad påvirke de bedriftene som tidligere har fått høy organisk reach på grunn av mye engasjement? Og ikke minst: vil Facebook favorisere eller inngå avtaler enkelte mediehus, á la slik Snapchat har gjort med Discover? Nå er ikke Paper lansert på det norske markedet foreløpig, men jeg antar Facebook har videre planer for appen sin. Så vidt jeg vet samarbeider de med et antall mediehus hva angår innhold til Paper – vil dette kunne merkes også på native Facebook? Det er når de største plattformene kommer med oppdateringer og endringer jeg veldig gjerne skulle vært på jobb… Permlivet passer til tider særs dårlig for en nysgjerrig og utålmodig sjel.

Merket med ,

Legg igjen en kommentar

